niedziela, 30 marca 2014

Ulubione ciasto Ernesta Hemingway'a




Mimo, iż z tym przepisem zapoznawałam się tuż przed Bożym Narodzeniem, to deser ten zdecydowanie bardziej pasuje mi do nadchodzących Świąt Wielkanocnych. Leciutkie, słodko-kwaśne i super-szybkie. Ulubione ciasto Ernesta Hemingway’a. Dodatkowo nie mogłam oprzeć się wypróbowaniu go ze względu na osobę polecającą przepis. Ci, którzy czytali moje poprzednie wpisy mogli się już zorientować jakiego radio słucham najchętniej. Otóż na antenie Trójki, w samą Wigilię, ciasto to przygotował sam Piotr Kaczkowski. Pomiędzy lepieniem uszek, a doprawianiem karpia, wsłuchiwałam się w stukanie łyżeczki o puszkę w radiowym studio i pilnie zapisywałam recepturę. Jak Pan Piotr poleca jakąś płytę to jej słucham, skoro poleca ciasto – to je robię.
Podobno Ernest Hemingway zajadał się tymi słodkościami na Kubie (stąd główna rola limonek). Sympatia do tego twórcy rosła w moim życiu bardzo stopniowo. Od nieco monotonnej lektury „Starego człowieka i morze”, poprzez cień zainteresowania po pojawieniu się jego twarzy na plakatach oswająjących społeczeństwo z depresją, fascynację po obejrzeniu „O północy w Paryżu” Woody’ego Allena, po wciągającą lekturę „Komu bije dzwon” (z najpiękniejszymi przekleństwami jakie w życiu słyszałam). Dodatkowy plus za gusta kulinarne.
Popijcie rumem za pamięć Hemingway’a:)
  
Ulubione ciasto Ernesta Hemingway'a 
1 paczka herbatników Petit Beurre
100 g masła
4 limonki
puszka słodzonego mleka skondensowanego
śmietanka 30% 250 ml
torebka płatków migdałowych

Masło rozpuszczamy i studzimy. Herbatniki kruszymy i mieszamy z masłem. Tak przygotowanym „ciastem” wykładamy formę o średnicy 20 cm i wkładamy do lodówki. Mleko skondensowane mieszamy ze śmietanką. Z limonek ścieramy skórkę i wyciskamy sok, tak by wyszło go troszeczkę mniej niż pół szklanki. Wlewamy powoli sok do mleka cały czas mieszając. Sok zetnie mleko, dzięki temu masa zgęstnieje. Dodajemy startą skórkę z limonek. Masę wylewamy na kruchy spód. Płatki migdałowe prażymy na suchej patelni, obsypujemy wierzch ciasta. Wstawiamy do lodówki na całą noc.





5 komentarzy:

  1. smacznie brzmi!

    makaron, brokuł, feta... czyszczenie lodówki czyli zapiekanka! :) zapraszam!

    OdpowiedzUsuń
  2. Ten przepis spadł mi z nieba! Ch. uwielbia wszystko co cytrynowa, a za dwa tygodnie ma urodziny :) Dwa pytanka techniczne : puszka mleka to będzie jakieś 250 ml? (u mnie są inne opakowania:/), przeraża mnie ta ilość masła, ja bym w ogóle go nie dodawała, taki spód sprawdza mi się w serniku, może tu też?? Pozdrowienia serdeczne!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polska puszka z jakiej ja przygotowywalam masę ma dokładnie 533g, wydaje mi sie że około 500 ml:) a co do masła to jestem zwolennikiem zasady że w kuchni najważniejsze są trzy rzeczy - masło, masło i jeszcze raz maslo!daj znać czy smakowalo:)

      Usuń